سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش نصب سپتیک تانک پلی اتیلنی

 

سپتیک تانک


نصب سپتیک تانک و مخزن سپتیک  پلی اتیلن تاب زیست به سه روش امکان پذیر است :

شکل 1: نصب سپتیک تانک و مخازن پلی اتیلن بصورت دفنی 1- زیراساس (خاکریز زیرین) 2- خاکریز اصلی 3- خاکریز بالایی 4- خاک روباره  5- خاک دست نخورده (بکر)

 

نصب سپتیک تانک به صورت هوایی


نصب سپتیک تانک به صورت هوایی که در موارد خاص اتفاق می افتد نسبت به سایر روش ها هزینه بیشتری دارد چرا که برای سپتیک تانک باید سازه ای تعبیه شود که بتواند وزن سپتیک تانک و فاضلاب درون آن را تحمل نماید. در نصب سپتیک تانک به این روش، طراحی سازه نگهدارنده سپتیک تانک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حتی می توان گفت که از طراحی خود سپتیک تانک نیز مهمتر می باشد چرا که در صورت خطا در محاسبات خدمات جبران ناپذیری می تواند وارد نماید.

 

نصب سپتیک تانک به صورت سطحی


نصب سپتیک تانک بر روی سطح زمین نیز در بعضی مکانها اتفاق می افتد و نکته مهم در طراحی سپتیک تانک های که بر روی سطح زمین نصب می شوند این است که بدنه سپتیک تانک توان تحمل فشار جانبی سیال درون خود یعنی فاضلاب را داشته باشد چرا که در سپتیک تانک های دفنی این فشار از طریق بدنه سپتیک تانک به خاک مجاور سپتیک تانک منتقل می گردد و سازه سپتیک تانک فشار خیلی زیادی را تحمل نمی کند اما در روش نصب سپتیک تانک به صورت سطحی تمام فشار فاضلاب درون سپتیک تانک باید توسط بدنه سپتیک تانک تحمل شود و به همین دلیل باید بدنه سپتیک تانک پلی اتیلنی فاضلاب توان تحما فشار جانبی درون خود را داشته باشد. نکته بعدی که باید در نصب سپتیک تانک به صورت دفنی مورد توجه قرار یرد جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به بدنه سپتیک تانک پلی تیلنی می باشد چرا که پلی اتیلن با تمام ویژگی های مثبتی که دارد در مقابل نور خورشید دچار فرسودگی می شود و نباید اجازه داد تا دمای آن بالا برود. در ضمن کف سپتیک تانک باید تراز باشد و شیب نداشته باشد.

 

نصب سپتیک تانک به صورت دفنی


در بین تمامی روش های موجود برای نصب سپتیک تانک، نصب به صورت دفنی از تمامی روش های نصب پرکاربرد تر می باشد چراکه با توجه به شبکه جمع آوری فاضلاب در زیر سطح زمین می باشد و انتقال فاضلاب به دورون سپتیک تانک فاضلاب به صورت ثقلی انجام می شود لذا روش رایج و مرسوم نصب سپتیک تانک، نصب به صورت دفنی می باشد. نصب سپتیک تانک به صورت دفنی مناسب تر از سایر روش ها می باشد چراکه فضاییی را اشغال نمی کند و از فضای روی سپتیک تانک نیز می توان استفاده نمود. در نصب سپتیک تنک به صورت دفنی اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که آیا سپتیک تانک توان تحمل خاک مجاور و خاکی که روی آن قرار می گیرد را دارد.


  مخازن پلی اتیلنی دوجداره به سه صورت قابل نصب و بهره برداری می باشند. 1- نصب به صورت دفنی 2- نصب بر روی زمین 3- نصب به صورت هوایی که در هر سه حالت نصب اصول و استانداردهایی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها مشکلاتی در زمان نصب و یا بهره برداری پیش آمده و نمی توان از مخزن بهره برداری کامل و صحیحی داشت. از این رو این شرکت در راستای سیاست مشتری مداری و حمایت فنی همه جانبه از مشتریان خود اقدام به تدوین این دستورالعمل نموده تا با رعایت آن در هنگام نصب، احتمال بروز حوادث و مشکلات تا حد امکان یابد. در اینجا به موارد مهمی که باید در نصب مخازن رعایت گردد اشاره شده است .

   این دستورالعمل بر پایه استانداردهای جهانی و تجربیات شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی طی سال ها فعالیت در این زمینه و همچنین تجربیات داخلی این شرکت در اجرای پروژه های خود تهیه شده ولی مسلما این دستورالعمل جایگزین استانداردهای نصب مخازن نمی گردد. با توجه به تنوع تولید مخازن پلی اتیلنی شرکت های مختلف و تفاوت در ساختار ویژگی های آنها از این دستورالعمل فقط و فقط در مورد مخازن پلی اتیلنی دوجداره این شرکت استفاده گردد.

نصب مخازن و سپتیک تانک های پلی اتیلن در خاک­های با توان نگهداری کم (خاک­های گروه 4 تا 6)

بعد از اینکه خاک جایگزین می­شود، خاک جدید باید در مقابل مهاجرت (جابجایی) دانه ­های خاک دست نخورده محل به داخل آن محافظت گردد.

بطور مثال می توان خاک را بوسیله حصیرهای ژئوتکستایل (زمین پارچه) تقویت کرد. اگر آب زیرزمینی در جریان و یا راکد وجود داشته باشد، در زمان نصب سپتیک تانک پلی اتیلن باید سطح آب زیرزمینی با استفاده از چاه­های پمپاژ و لوله ­های زهکشی پایین آورده شود.